Mer avslappning!

Ljus och flata stenar

För att spinna vidare på mindfulness så kommer jag även in på andra avslappningsmetoder. Det som jag mest har varit i kontakt med är Qi gong men har provat på bland annat Tai Chi och Yoga.

Det är lugna rörelser men som på något sätt ändå når ut i hela kroppen. En träningsform som passar mig bra. Jag har lyssnat mycket på mental träning, där har jag lagt in små, men även lite större mål.

Jag brukar även åka på spa med min syster. Vid ett tillfälle så var vi 5 dagar på spa.Det blev persikokärnor skrub över hela kroppen, tång bad, massage och bubbelpool. Vidare blev det en hel del fysiska aktiviteter såsom vattengympa, Qi gong, yoga, vital energi och Do-In. De två sistnämnda var nytt för oss båda. Här väljer jag att berätta lite om Do-In vilket vi dagligen utförde och vi verkligen kände hade effekt på oss. Do-In betyder självmassage och det var det precis vad det var.

Man går igenom kroppen med en mängd olika tekniker för att förbättra cirkulationen och energin i kroppen. Man piggar upp trötta muskler, lindrar nedstämdhet, mjukar upp en stel och spänd kropp och det har effekt på ett stressat sinne. För bästa effekt ska man göra detta för att väcka kroppen direkt på morgonen, före frukost. Då känner man sig uppfriskad och fylld med energi. Vi valde att ta vara på våra dagar och var uppe tidigt på morgonen. Vi simmade, bubblade och åt en riktigt god frukost. 1-2 timmar senare gick vi på Do-In pass.

Bäst effekt var i ansiktet, ögonen, öronen, fotsulorna och handflatorna. Då man knackar, klappar, gnuggar genom hela kroppen.
Man börjar uppe på huvudet med lätta knackningar, går sedan genom ansiktet runt ögonen i cirklande rörelser. Vilket skulle vara bra för att rensa genom tårkanalen, sedan ut till öronen där man började att klämma på öronsnibben, andas in och samtidig utandning dra loss händerna från snibben. Sedan gjorde man likadant bakåt och uppåt. Det uppstod en hettande känsla på öronen. Men det var en behaglig känsla, man fick verkligen i gång cirkulationen i de små öronen. Sedan gick man genom näsan, munnen, grimaserade med hela ansiktet.

Man fortsatte vidare att klappa/ knacka armarnas ut och insidor, sedan på samma sätt med start på höften, utsidan av lår, vad sedan på samma sätt insidan av benen. Man upprepade alla rörelser i övningarna 3 gånger.
Nu var man fylld av energi man riktigt kände att blodcirkulationen gick igång i kroppen.

Eftersom urvalet till harmoni här var väldigt stort, så är det mycket svårt att säga vad som hade effekt på vad. Riktig effekt fås av att man dagligen fortsätter med övningarna 1-3 gånger om dagen. Nu när jag sitter och skriver om Do-In märker jag att jag provar de olika rörelserna igen och kommer fram till att det inte är så dumt. Vi var ju inlindade i ett parasympatiskt tillstånd hela vistelsen, med lugn och ro i topp. En mycket minnesvärd vistelse.

Carpe Diem/ Ingrid

Mer att läsa här:

Stresstest.1177.se

Avslappning för hela kroppen.1177.se

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *